Mina kompetenser
Vill du se min profilsida på Linkedin kan du klicka här
Bakgrund
Min yrkesverksamma bakgrund är bred. Den innefattar varierande arbetsuppgifter med allt ifrån lärare på SFI till ekonomiansvarig med ansvar för allt från ax till limpa,
Jag har tidigare varit ekonomi- och personalansvarig, order- och ekonomiadministratör och egen företagare. Har arbetat i FortNox, Pyramid, Crona Lön, Visma (SPCS) 1000/2000, Hogia Skatt, Windows Lön (Hogia) och Microsoft Office tom 2010 med flera. Idag arbetar jag i Visma Advisor med Visma eEkonomi, Visma Administration 2000, Visma Skatt, Visma Bokslut, Visma Anläggning och FortNox samt Microsoft Office med bl.a Outlook, Word och Excel.
Åren 1993-2003 som egen företagare gav väldigt varierad erfarenhet som jag gärna använder mig av idag. Arbetet omfattade ansvarsområdena ekonomi (från bokföring till skattedeklaration) och personal samt produktionsplanering och IT.
Problemlösning ser jag som en utmaning och inte som ett hinder eftersom jag älskar att få saker att fungera. Självständighet och ansvarstagande i arbetet är för mig en förutsättning för att trivas med min arbetsinsats. Är en ”quick learner”, älskar utmaningar och har som motto att det jag inte kan det lär jag mig.
Startade byrån 2019 då min dåvarande arbetsgivare, Mediabruket AB, startade upp ett annat bolag och ville ha mig som sin ekonomikonsult och på den vägen är det.
Erfarenhet
Ekonomiansvarig
Mediabruket AB
Juli 2016 – december 2021
Började som anställd i Mediabruket AB 2016, startade upp min byrå 2019 och fortsatte att arbeta som ekonomiansvarig konsult istället för anställd. Mediabruket har avslutats 2021 och verksamheten har övergått till två bolag, Faktabruket Sverige AB och Pannrummet/Melker Becker AB, där jag arbetar med likartade arbetsuppgifter. Jobbet innefattar redovisning, projektredovisning, reskontra, löner, avstämningar, moms- och AGI, kontrakt och avtal, bokslut, årsredovisning samt övrigt förekommande på mindre fåmansbolag,
Arbetar med Visma Advisor och sköter bokföring i Visma SPCS Administration 2000, Visma eEkonomi och kör lönerna i Visma Lön 600, i Visma eEkonomis lönemodul och Visma Lön Smart och skatt och bokslut i Visma Skatt Proffs, Visma Bokslut och Visma Advisor Period och År.
Ekonomiansvarig
Stretch M/T Svenska AB
augusti 2013 – juni 2016 (Veddesta) Järfälla, Sverige
Ekonomiansvarig som arbetar med periodiseringar, bokslut, valutor, intrastat, bokföring, reskontra, avstämningar, moms- och arbetsgivardeklarationer, löner och övrigt förekommande på ett mindre företag,
Arbetar i och ansvarar i huvudsak för Pyramid för dom ekonomiska bitarna och lönerna görs i Visma 600.
Teknisk ansvarig
Thegambia.nu
juni 2012 –maj 2017
Allt som är grunden till webtidningen TheGambia.nu med anpassningar osv. WordPress är verktyget
Ekonomiansvarig
TLS Energimätning AB
januari 2013 – juni 2013 Stockholm, Sverige
Ekonomiansvarig med löpande bokföring, projektredovisning, månadsrapporter, skatter, löner, bokslut mm. Vi arbetar i Mac-miljö och arbetar i Microsoft Office och använder det molnbaserade affärssystemet FortNox.
Ekonomiansvarig
Primentor Teknik AB
april 2010 – november 2012 Järfälla, Sweden
Ekonomi- och personalansvarig där allt från det lilla verifikatet, avstämningar, order, kund- och leverantörsreskontra, månadsrapporter, skattedeklarationer, bokslut. löner, kontrolluppgifter mm är mitt ansvarsområde.
Vi arbetar i Pyramid där jag också är systemansvarig och implementerar anpassningar företaget behöver.
För löner användes Crona Lön 60.
Ekonomiadministratör
Paracell Solutions AB
januari 2008 – juli 2009 Kista, Sverige
Bokföring, projektredovisning, kund- och leverantörsreskontra. Stor del av arbetet kräver kommunikation på engelska mest via mail men även en del via telefon.
Arbetet sker i Hogia Ekonomi och Hogias modul Tid.
Ekonomiadministratör, order och logistik
Scancraft Display AB
augusti 2005 – december 2007 Solna, Sverige
Orderhantering, leveransbevakning, tullklarering och kundreskontra. Mycket internationella kund- och leverantörskontakter både via mail och telefon. Installation, konfiguration och underhåll av både mailinglista och websida.
Vi arbetar i Pyramid och där har jag även gjort alla order- och logistikanpassningar som vi använder oss av.
Ekonomichef med personal och planeringsansvar
JOWES Lager- & Kontorstjänster
december 1993 – maj 2003 Kungsängen, Sverige
Arbete Som egen företagare med ekonomi. och personalansvar samt dataimplementation, anpassningar osv måste man kunna ro det mesta i land. En lärorik tid och mångsidig tid.
Arbetade med SPCS (nu Visma) 1000 och 2000, Windows Lön (Hogia) och olika skatteprogram.
Kompetenser och specialitéer
- Bokslut
- Bokföring
- Skatter
- IT
- Redovisning
- Ekonomiska rapporter
- Språk
- Sociala media
- Pyramid
- Financial Management
- Forecasting
- Budgeting
- Prognoser
- Financial Analysis
- Account Management
- Social Media
- Managerial Finance
- Microsoft Excel
- Operations Management
- Finance
- Logistics
- Administration
- English
- New Business Development
- Project Planning
- Human Resources
- Strategy
- Project Management
- Management
- Management Consulting
- Pyramid
- Business Strategy
- Change Management
Språk
- Engelska (Modersmåls- eller tvåspråkig nivå)
- Svenska (Modersmåls- eller tvåspråkig nivå)
- Norska (Modersmåls- eller tvåspråkig nivå)
- Tyska (Begränsade yrkeskunskaper)
Utbildningar
Stockholms universitet
Ekonomi
1991 – 1992
Sunny Dale Institut, Schweiz
Deutsch Diploma der Mittelstufe and First Certificate in English
1981 – 1982
Ghana International School
Grundskola
1972 – 1976
Bara som kuriosa, här gick jag i grundskolan
Mer information
Webbplatser:
Intressen:
HR, datateknik, språk, beteendevetenskap, kommunikation, resor, Afrika (där jag är uppvuxen), lösa sådant jag inte kan är häftigt.